Vitaminer og kosttilskud til håret: Sådan finder du dem, der faktisk virker

Uanset om du lider af hårtab, tyndt hår, skadet hår eller helt almindeligt hår, er det vigtigt, du giver dit hår den fornødne pleje – både indefra og udefra.

Med vitaminer og kosttilskud til håret giver du dit hår de bedste betingelser. Men hvordan vælger du de rigtige vitaminer? Det dykker vi ned i her.

Gennemlæst af Anne Thestrup Meimbresse

Klinisk farmaceut hos Varde Apotek
Anne har læst en kandidatgrad i Farmaci på SDU, og har de seneste år arbejdet som klinisk farmaceut på Apoteket. Til dagligt rådgiver hun apotekets kunder samt læger omkring optimal brug af lægemidler.

Hvilke vitaminer og mineraler er gode for håret?

Hvis du gerne vil holde dit hår sundt, stærkt, flot og blankt, skal du sørge for at give dit hår den fornødne pleje. Selvom du bruger en god shampoo og balsam, der plejer både hår og hovedbund, er det mindst lige så vigtigt, at du plejer håret indefra. På den måde kan du give dit hår de absolut bedste betingelser.

Når dit hår mangler vitaminer, viser det sig som regel i form af tørt og trist hår, der nemmere knækker og spalter. Mangler dit hår vitaminer, kan du ligeledes risikere hårtab.


Vitaminer gør håret sundere og kan mindske hårtab

Vil du gøre dit hår en tjeneste, er der god grund til at supplere kost og pleje udefra med et kosttilskud, der indeholder vitaminer til håret.

Der er rigtig mange forskellige kosttilskud og vitaminer, der hævder at virke mod hårtab, tørt, trist eller slidt hår. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange valgmuligheder – og særligt, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

Derfor er det en god idé at sætte sig ind i, hvilke vitaminer der faktisk virker.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttilskud til vedligeholdelse af et normalt hår

199,00 kr

Se produkt

De 10 bedste vitaminer, der gør håret sundt og stærkt

Der findes mange vitaminer, som kan være med til at opretholde sundt hår og hovedbund. Nogle er specialiseret mod hårtab vitaminer, mens andre hår vitaminer er formuleret til at få håret til at vokse hurtigere.

Fælles for kosttilskud til håret er dog, at det ofte er en håndfuld af de samme, virksomme ingredienser, de er lavet på.

Her er 10 vitaminer og mineraler, der hjælper håret indefra og ud:

1. Agerpadderokke

Agerpadderokke er et ekstrakt fra en af de planter i verden, der indeholder allermest silica – og det er et af de næringsstoffer, der har størst indvirkning på dit hårs sundhed.

Derudover er agerpadderokke rig på flere aminosyrer, som forskning også viser har gavnlig effekt på både hår, hovedbund, hud og negle. Aminosyrer er en af de vigtigste byggesten for keratin, som er det, dit hår naturligt består af.

Agerpadderokke er derfor med til at vedligeholde optimal produktion af hårceller, så håret bliver tykt, stærkt og sundt.


2. Biotin

Biotin (vitamin B7) er et af de vigtigste vitaminer, når det kommer til at finde kosttilskud til håret, der faktisk virker. Biotin er derfor også et af de mest anvendte mineraler, når det kommer til hårpleje og hårvitaminer – og det er der en god grund til.

Biotin hjælper med at nedbryde fedt, kulhydrater og protein, og det er med til at holde dit hår sundt indefra. De fleste B-vitaminer er gode for håret, men særligt biotin har en god effekt.

Udover at give smukt, sundt hår, er biotin også godt for hud og negle.


3. Zink

På listen over de mest virksomme ingredienser i kosttilskud til håret, finder du også zink. Zink kan nemlig gøre underværker for både hud, hår og negle. Det skyldes, at zink beskytter dine celler mod oxidativt stress, hvilket egentlig bare betyder, at der er en ubalance mellem frie radikaler og antioxidanter.

Det er en vigtig proces i kroppen, men hvis ikke den er i balance, kan det have konsekvenser for både hår, hud og negle – og det kan zink altså gå ind og afhjælpe.


4. Capsaicin

Capsaicin er et udtræk fra cayennepeber, der ligeledes går ind og stimulerer hår og hovedbund, så hårvæksten fremmes.

Capsaicin går ind og stimulerer hovedbunden indefra, så blodgennemstrømningen øges, og det er med til at sikre optimal og øget hårvækst.


5. Kobber

Selvom kobber ikke nødvendigvis er den vigtigste ingrediens, når det kommer til øget hårvækst eller sund hovedbund, er der alligevel mange, der sætter pris på, at kobber står på ingredienslisten.

Kobber er nemlig med til at sikre en normal pigmentering af håret.


6. Vitamin C

Vitamin C er et af de vitaminer, der er særligt god for håret. C-vitamin er nemlig godt for dit immunforsvar – og når dit immunforsvar trives, vil det også kunne ses på dit hår og din hårvækst.

Udover at booste immunforsvaret, har C-vitamin faktisk også en mere direkte effekt på dit hår. Vitaminet hjælper nemlig kroppen med at gendanne og øge optagelsen af E-vitamin, jern og calcium, mens det også bidrager til dannelsen af kollagen, som er det stof, dit hår primært består af.

C-vitamin er god for alle, men vitaminet er særligt godt til dig, der oplever, at håret kruser eller knækker mere, end det burde.


7. Vitamin E

E-vitamin er ligesom C-vitamin en antioxidant, der sørger for, at der er balance i hovedbunden, så der ikke opstår oxidativt stress.

Selvom E-vitamin ikke er et af de vitaminer, der er mest i rampelyset, når det kommer til hårvækst og hårpleje, er der adskillige undersøgelser, der entydigt viser, at E-vitamin kan være med til at øge hårvæksten.


8. Vitamin A

Alle dine celler har brug for A-vitamin for at vokse og fungere – og det gælder altså også for dine hårceller. Vitamin A sørger for, at dine slimhinder er sunde, så der eksempelvis er balance i produktionen af sebum i din hovedbund.

Sebum er med andre ord hårets naturlige olier, og de er essentielle for, at dit hår er sundt og glansfuldt.

Det betyder dog ikke, at det er en god idé at indtage store doser af A-vitamin. Vitaminet kan nemlig være svært for kroppen at udskille i større mængder, og det er derfor en god idé at vælge et gennemtestet kosttilskud, hvor du er sikker på, du får den helt rigtige mængde.

I kosttilskuddet Hair Loss fra Australian Bodycare er alle ingredienser gennemtestede, og du kan være sikker på altid at få den helt rigtige dosis af vitaminer og mineraler.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttilskud til vedligeholdelse af et normalt hår

199,00 kr

Se produkt

9. Niacin

Niacin er også B-vitamin (vitamin B3), og det er et af de vitaminer, der sikrer, at der er balance i vores energi, nerver, stofskifte, muskler, hud, hår og negle. B-vitamin er blandt andet med til at fremme en sund cellevækst.

Det betyder, at B-vitamin, herunder Niacin, har en positiv indvirkning, når det kommer til at øge hårvæksten.


10. Magnesium og calcium

To agenter, der er vigtige for sund hårvækst, er mineralerne magnesium og calcium.

Magnesium spiller en rolle i mere end 300 kemiske reaktioner, og mineralet er med til at sikre, at kroppen fungerer optimalt. Når det kommer til hår og hovedbund, giver magnesium vigtig støtte til håret, så det kan vokse sig sundt og stærkt. Ligeledes er calcium med til at sikre optimale forhold for hår og hovedbund.


Hvad skal du holde øje med, når du leder efter vitaminer til håret?

Når du skal finde kosttilskud til hår eller kosttilskud mod hårtab med vitaminer, er det først og fremmest vigtigt, du vælger en producent, du stoler på. Dernæst er det altid en god idé at sammenholde dine behov med det, produktet hjælper på.

Men – det vigtigste er, at du vælger vitaminer til håret, der har virksomme ingredienser i de rigtige mængder. Du kan bruge ovenstående liste som et godt udgangspunkt for at finde effektive vitaminer til håret, men et kosttilskud behøver ikke at indeholde alle for at have en god virkning.

Hos Australian Bodycare anbefaler vi vores kosttilskud Hair Loss til vedligeholdelse af sundt, normalt hår.

Hair Loss er særligt idéel til dig, der:

  • Har svært ved at gro dit hår langt
  • Synes, at dit hår er tyndt og kort
  • Oplever stress, der har resulteret i tyndere hår og forringet hårvækst
  • Gerne vil sikre dit hår optimalt pleje – også indefra
  • Ønsker, dit hår vokser længere hurtigt
  • Gerne vil have dit sunde hår tilbage efter overdreven brug af styling, hårextensions eller hårfarve
  • Vil pleje dit hår ekstra i forbindelse med overgangsalder eller efter graviditet

Hair Loss fra Australian Bodycare indeholder blandt andet biotin, zink, agerpadderokke, capsaicin, kobber, C-vitamin, A-vitamin, calcium og E-vitamin.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttilskud til vedligeholdelse af et normalt hår

199,00 kr

Se produkt

Hvordan får man nok vitaminer til håret?

Den bedste måde, hvorpå du kan sikre, at dit hår får nok vitaminer, er ved at sørge for at spise en sund, varieret og vitaminrig kost.

Det er dog ikke altid lige let at få alle de vitaminer, dit hår har brug for – og her er den optimale løsning at supplere med et kosttilskud, der er sammensat af vitaminer, der har vist sig særligt effektive på hårvækst og pleje af håret.

Tag kosttilskud til pleje af håret

Du kan bruge nok så mange hårprodukter i dit hår, men det er sjældent nok til at genskabe balance i håret. Når håret har forladt hårsækken, er det i princippet dødt, og det er begrænset, hvad du kan gøre, hvis dit hår allerede er slidt, tørt eller kruset, eller hvis du har spaltede spidser.

Ved at tage kosttilskud til pleje af håret sørger du for at pleje håret indefra – det betyder, at dit hår er sundere og stærkere, når det vokser ud af hårsækken. Det skyldes, at du har givet hår og hovedbund de vitaminer, der skal til. Samtidig sikrer du optimale forhold i din hovedbund – og det er helt essentielt for sundt, stærkt hår.

Lider du af hårtab, kan et kosttilskud som Hair Loss ydermere være med til at sikre, at du øger hårvæksten.

Kosttilskuddet sørger for at give hårvæksten et boost, så du får sundere og tykkere hår, der vokser hurtigere.

Selvom kosttilskud og vitaminer til håret kan gøre en stor forskel, kan vitaminer dog ikke erstatte en sund livsstil eller sund, varieret kost.

Spis fødevarer med højt indhold af vigtige vitaminer til håret

Vitaminer, som du indtager i form af kosttilskud, kan ikke erstatte sund, vitaminrig kost. Omvendt kan du faktisk få de nødvendige vitaminer gennem din kost – det er dog lettere sagt end gjort, og derfor vælger langt de fleste at supplere deres kost med vitaminer.

Hvis du gerne vil have større fokus på de vitaminer, der er gode for hår og hovedbund, er der en række madvarer, du med fordel kan implementere i din kost.

Madvarer, der har et højt indhold af vitaminer, der er gode for håret:

  • Mager fisk som laks og makrel
  • Hørfrø
  • Valnødder
  • Kylling
  • Kalkun
  • Æg
  • Yoghurt
  • Avokado
  • Linser
  • Fuldkornsprodukter
  • Spinat
  • Broccoli
  • Gulerødder
  • Bønner
  • Ost

Udover at implementere nogle af ovenstående madvarer i kosten, er det vigtigt, du husker at drikke rigeligt med vand. En motor fungerer bedst med olie – og din krop fungerer bedst, når den får omkring 2 liter vand om dagen.


Hvad kan du selv gøre for at få håret til at gro hurtigere?

Hvis du gerne vil have sundere, længere, tykkere eller mere glansfuldt hår, skal du ikke bare tage kosttilskud og spise sundt og varieret – du skal også sørge for at passe på det hår, du allerede har.

5 tips, der booster hårvækst:

1. Red dit hår og masser din hovedbund

Hvis du gerne vil øge hårvæksten, er det vigtigt, at du sørger for at stimulere din hovedbund, så blodcirkulationen øges. Samtidig øges ilttilførslen til hårsækkene, og det øger produktionen af nye hår.

Det kan du gøre ved at redde dit hår dagligt samt massere det grundigt – eksempelvis når du er i bad.

2. Undgå at vaske dit hår hver dag

Vand og sæbe er med til at tørre både hår og hovedbund ud – og det har den modsatte effekt på hårvækst. I stedet skal du vente 2-3 dage mellem hårvaske (nogle kan endda vente længere).

Lider du af skæl eller fedtet hovedbund? Så kan du måske have lyst til at vaske håret dagligt, men det gør det faktisk kun værre. Når du vasker håret, vasker du nemlig hårets naturlige olier ud – det resulterer i, at din hovedbund begynder at overproducere, og så bliver hår og hovedbund kun mere fedtet.

3. Undgå overdreven styling og brug af varme

Det bedste, du kan gøre for dit hår, er at lade det så meget som muligt værre. Undgå så vidt muligt at føntørre det eller at bruge andet varmestyling såsom glattejern og krøllejern. Husk også varmebeskyttende produkter, hver gang du styler håret med varme.

Derudover skal du passe på med, hvor mange produkter du bruger i dit hår. Produkter kan ophobe sig i både hår og hovedbund, og det kan i værste fald resultere i hårtab. Mange produkter indeholder kemi og parfume, som også kan være med til at irritere hovedbunden. Så pas på med mængden af produkter, og sørg for at vaske hovedbunden grundigt, når du er i bad.

4. Pas dine frisørbesøg

Nej, dit hår vokser ikke hurtigere af at blive klippet hyppigt – men når du får klippet spidserne ofte, sørger du for at klippe alt det slidte af. Der betyder færre spaltede spidser og færre knækkede hår.

Så selvom regelmæssige klipninger ikke får håret til at vokse hurtigere, vil håret hurtigere bliver længere.

5. Sørg for at forkæle håret ekstra engang imellem

For at få sundt hår er det en god idé at bruge balsam ved hver hårvask – men derudover er det en god idé at bruge en hårkur cirka en gang om ugen.

Du kan købe færdige hårkurer, men du kan også lave din egen ved blot at bruge olie. På den måde sørger du for at give håret ekstra fugt og pleje.